PRAKTIJK INFORMATIE
huisartsen
KWALITEITSPRAKTIJK
Samenwerken in ons centrum vraagt om nauwkeurige onderlinge afstemming van werkwijze, beheer van materialen, dataverwerking en patiëntenservice. Vanzelfsprekend wilden we ook de medische zorg die wij leveren kritisch laten beoordelen door een daarvoor aangewezen kwaliteitsbureau van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). De mening van patiënten werd daarbij zwaar meegewogen.
Op basis van een grondige beoordeling zijn verbeterpunten aangegeven die door ons centrum aangepakt zijn.
Vanaf 2013 werd jaarlijks een eindbeoordeling gegeven na dit verbeterproces en daarbij werd formeel vastgesteld dat Medisch Centrum Dorp en personeel aan alle hoge eisen voldoet en daarmee een NHG-kwaliteitskeurmerk heeft verworven. Wij zijn daar bijzonder trots op en zullen onszelf inzetten om dit keurmerk te blijven behouden.
Voor patiënten betekent het dat in Medisch Centrum Dorp kwaliteit, veiligheid en patiënten service gegarandeerd zijn en dat onze werkwijze voldoet aan de hoogste normen op dit gebied.
SPREEKUREN
Mocht u aarzelen of een bezoek aan het spreekuur wel nodig is raadpleeg dan bijvoorbeeld de website Thuisarts.nl of download de app “Moet ik naar de dokter?” Hebt u een vraag die ook per e-consult gesteld kan worden, meldt u dan aan bij uw persoonlijke patiëntenportaal van MCD mijnMCD.
HUISARTS
U heeft als patiënt uw eigen huisartsenpraktijk waar u voor de dagelijkse huisartsenzorg terecht kunt. Bij afwezigheid van de huisartsen van uw praktijk is waarneming geregeld voor zaken die niet kunnen wachten tot uw eigen huisartsen weer terug zijn.
U kunt telefonisch of aan de balie een afspraak maken. Een afspraak op het spreekuur van de huisarts duurt 15 minuten en is bedoeld om 1 klacht te bespreken. Hebt u meerdere klachten of verwacht u langer dan 15 minuten nodig te hebben, vraagt u dan om een dubbele afspraak.
Door de toegenomen drukte in de praktijken komt het helaas regelmatig voor dat u wordt gevraagd een afspraak te maken later in de week. Voor spoedeisende klachten maken wij uiteraard altijd tijd. Meldt u dit vooral bij het maken van een afspraak.
ASSISTENTE
- Oren uitspuiten (na voorbereiden) Aanvullende informatie oren uitspuiten
- Injecties en vaccinaties geven
- Wondcontrole en verbinden van wonden Aanvullende informatie wonden
- Zwachtelen van de benen Aanvullende informatie zwachtelen
- Uitstrijkje maken in het kader van het bevolkingsonderzoek Aanvullende informatie uitstrijkje
- Beperkt laboratoriumonderzoek op verzoek van de huisarts (CRP, glucose, Hb)
- Behandeling van wratten (zie Wrattenspreekuur) Aanvullende informatie behandeling van wratten
- Hartfilmpjes maken (ECG) Aanvullende informatie hartfilmpje
- Bloeddruk, lengte en gewicht meten
- Holterfoon aanbrengen (opsporing hartritmestoornissen) Aanvullende informatie onderzoek hartritmestoornissen
- Hechtingen verwijderen
- Reizigersadvisering (zie Reizigersspreekuur) Aanvullende informatie reizigersadvisering
PRAKTIJK ONDERSTEUNER
1. Praktijkondersteuner Somatiek (POH-S) De praktijkondersteuner Somatiek ondersteunt en begeleidt mensen met een chronische aandoening als diabetes, COPD, astma of hart-en vaatziekten. Zij heeft daarvoor haar eigen spreekuur en rapporteert alle terug naar uw huisarts waarmee zij ook alle adviezen overlegd. Zij is bereikbaar via de doktersassistenten. Naast de ondersteuning en begeleiding van chronische ziekten krijgt zij ook meer taken in de ouderenzorg binnen onze praktijken. Zij doet onderzoek naar geheugenproblemen bij ouderen, onderzoekt of er sprake is van toegenomen kwetsbaarheid voor ziekte of ongevallen en adviseert desgewenst, in nauw overleg met uw huisarts, hoe die risico’s zijn te verminderen. Ook kan zij van Houten&Co, de welzijnsorganisatie van de gemeente Houten, inschakelen als er problemen op het gebied van wonen en welzijn bestaan.
Suzanne van Mourik, Anita van Leeuwen en Cherique Koster werken als POH-S in Medisch Centrum Dorp.
2. Praktijkondersteuner Geestelijke Gezondheidszorg (POH-GGZ)
Wat is POH-GGZ?
De praktijkondersteuner-GGZ (POH-GGZ) en de huisarts werken samen bij het behandelen en begeleiden van patiënten met psychische en psychosociale klachten. Daarbij kunt u onder meer denken aan somberheid, angst, stress/spanning, relatieproblemen, problemen in de werksituatie, woonsituatie, levensfase problemen, hulp bij het verwerken van het verlies van een dierbare etc.
De POH-GGZ is een professional met kennis van en ervaring in de geestelijke gezondheidszorg.
In Medisch Centrum Dorp werken drie Praktijkondersteuners-GGZ voor de volwassenenzorg. Daarnaast werkt er één POH-GGZ jeugd.
De POH-GGZ jeugd verleent zorg aan cliënten van 4-18 jaar met psychische klachten. Daarbij kan het onder meer gaan om gedragsproblemen, problemen op school en om verschillende psychische en psychosociale problemen zoals: concentratieproblemen, autismespectrumstoornis, angst- en somberheidsklachten, psychosomatische klachten (hoofdpijn, buikpijn, vermoeidheid), dwangklachten, slaapproblemen, etc.
Voor vragen over uw kind onder de 4 jaar, kunt u terecht bij het Consultatiebureau.
Wat kan de POH-GGZ voor u betekenen?
De praktijkondersteuner-GGZ brengt samen met u uw klachten en vragen in kaart.
Soms zal een kortdurende behandeling (5-10 gesprekken ) voldoende zijn.
In andere gevallen kunt u verwezen worden naar een psycholoog met wie wij hier samenwerken. Indien nodig kunt u ook verwezen worden naar een vrijgevestigde psychotherapeut of andere specialistische GGZ-zorg.
Soms is een combinatie van gesprekken en medicatie nodig, dit gebeurt in overleg met uw huisarts.
Het kan zijn dat uw vragen beter behandelt kunnen worden door het Sociaalt Team in Houten, door Welzijnsorganisatie van Houten & Co of een andere organisatie. In dit geval kunnen wij u doorverwijzen naar de juiste instelling.
Hoe gaat het in zijn werk?
Na overleg met uw huisarts kunt u worden ingepland voor een eerste gesprek /intake.
Het eerste gesprek duurt 45 minuten, een vervolgafspraak ongeveer 30 minuten. De praktijkondersteuner-GGZ zal dan samen met u een overzicht maken van uw klachten en omstandigheden die daarbij een rol spelen.
De praktijkondersteuner GGZ werkt ook met E-Health, Via het programma Therapieland. Samen bespreekt u of u baat kunt hebben bij dit programma, waar u thuis zelfstandig verder mee kunt.
De POH GGZ heeft een beroepsgeheim. Dat betekent dat er niet met anderen wordt gesproken over de onderwerpen die u vertelt. De POH GGZ rapporteert in het dossier van uw huisarts.
Welke kosten zijn hieraan verbonden?
De gesprekken met de POH-GGZ worden volledig vergoed vanuit het basispakket van uw Zorgverzekering. U hoeft voor de gesprekken met de POH GGZ niet te betalen .
Wat als ik verhinderd ben?
Indien u verhinderd bent, dan dient u de gemaakte afspraak 24 uur van tevoren af te zeggen. De tijd die voor u gereserveerd was, kan dan nog beschikbaar worden gemaakt voor iemand anders.
De POH-GGZ volwassen zijn: Gert-Jan Hersbach, Ursula Maarsingh en Erin Smit.
POH-GGZ Jeugd is: Tamara Vernooij.
HART- EN VAATZIEKTEN
LONG AANDOENINGEN
KOSTEN
Maar aanvullend onderzoek, zoals bloedonderzoek, een röntgenfoto of kweekmateriaal kan onder uw eigen risico vallen. Dit geldt ook voor de kosten van een verwijzing naar de specialist of een therapeut. Ook worden sommige medicijnen en verbandmaterialen niet vergoed.
De vergoeding van uw ziektekosten verschilt per verzekering.
Om de vergoeding van uw ziektekosten na te gaan neemt u contact op met uw zorgverzekeraar
of u kijkt op de website:
https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/huisarts.aspx
Gaat u naar een andere huisarts dan waar u staat ingeschreven, bijvoorbeeld omdat u niet in eigen woonplaats bent? Dan is dit vaak alleen mogelijk als er sprake is van incidentele en acute zorg.
De huisarts of de assistente beoordeelt of er sprake is van incidentele en acute zorg. Als daar sprake van is mag de zorg niet worden geweigerd. Als daar geen sprake van is, kan het zijn dat u geweigerd wordt en het advies krijgt om een afspraak bij uw eigen huisarts te maken. Behandelt de huisarts u wel? Dan mag deze een passantentarief in rekening brengen. Deze rekening moet u vaak direct betalen. U kunt de rekening doorsturen naar uw zorgverzekeraar. Vraag bij uw zorgverzekeraar na aan welke voorwaarden u moet voldoen om een vergoeding te krijgen.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de maximumtarieven vastgelegd die de huisarts mag rekenen voor het behandelen van passanten. Voor meer informatie over de tarieven die gelden, kunt u contact opnemen met het Informatie- en Contactcenter van de NZa. Zij zijn van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar op het nummer 088-770 8 770 tussen 09.00u en 17.00u. Of u kunt een mail sturen naar info@nza.nl
MEDISCHE VERKLARINGEN EN FORMULIEREN
Regelmatig bereiken ons verzoeken om verklaringen te verstrekken. Om u uit te leggen hoe we daarmee omgaan hebben we informatie op deze site gezet. U vindt deze hieronder.
Geneeskundige verklaringen
De huisartsen van Medisch Centrum Dorp verstrekken geen geneeskundige verklaringen aan hun patiënten. Deze verklaringen worden steeds vaker aan onze patiënten gevraagd. Voorbeelden daarvan zijn: is iemand in staat te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte? Dergelijke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. De onafhankelijke arts kan een eigen beoordeling maken van de situatie. Zo nodig kan de onafhankelijke arts, met schriftelijke toestemming van de patiënt, extra informatie opvragen bij de behandelend arts(-en).
Meer informatie vindt u op de website van de KNMG.
Verwijzingen achteraf
Het komt helaas met enige regelmaat voor dat patiënten voor niet-spoedeisende zaken uit eigen beweging een afspraak met de specialist maken en achteraf om een verwijzing aan de huisarts vragen. De huisarts is dan niet gemachtigd om alsnog een verwijzing te schrijven. Zou hij het wel doen dan is er sprake van een onrechtmatige daad.
De huisarts heeft de wettelijke taak om poortwachter te zijn voor zorg in het ziekenhuis. Dat wil zeggen dat de huisarts in overleg met de patiënt naar de specialist verwijst als daarvoor een indicatie is. De zorg in Nederland is in twee opzichten een kostbaar goed: waardevol en tevens duur. Om de zorg nog lang beschikbaar te houden heeft de huisarts als taak om huisartsenzorg te leveren waar het kan en naar dure specialistenzorg te verwijzen als het moet. Alleen specialistenzorg op verwijzing van de huisarts wordt door de verzekeraar vergoed. Specialisten mogen geen zorg leveren of declareren bij de verzekeraar als er geen verwijzing van de huisarts is. Doen zij dat toch, dan is dat voor hun eigen rekening of voor die van de patiënt. Voor bezwaren tegen deze regeling kunt bij de eigen verzekeraar terecht.
Omdat niet iedereen van die regeling op de hoogte is en om teleurstelling achteraf te voorkomen willen wij al onze patiënten op de hoogte stellen dat de huisartsen van Medisch Centrum Dorp geen achteraf verwijzingen mogen en zullen schrijven.
Aanscherping omgang met verwijzingen
Het St. Antonius Ziekenhuis heeft de procedure omtrent omgang met verwijzingen aangescherpt. Voor meer informatie leest u meer op de website van het St. Antonius Ziekenhuis.
Verklaring medische noodzaak
De huisarts schrijft een medicijn voor op basis van wat noodzakelijk is voor uw gezondheid. De keuze van het medicijn staat los van wat u heeft afgesproken in uw verzekeringspolis. Uw huisarts kijkt puur naar wat het beste is voor uw gezondheid, uw zorgverzekeraar bekijkt vervolgens of u in aanmerking komt voor vergoeding van het medicijn dat door uw huisarts is voorgeschreven.
Het recept dat uitgeschreven is, is een medische verklaring. Het is daarom niet nodig dat de huisarts uw zorgverzekeraar een extra medische verklaring geeft. Uw zorgverzekeraar kan op basis van het recept al beoordelen of het medicijn wel of niet wordt vergoed. Op advies van onze beroepsvereniging, de Landelijke Huisartsen Vereniging, zal uw huisarts geen extra medische verklaring meegeven bij een recept. Uw apotheker is hiervan op de hoogte.
U kunt meer over ons standpunt lezen op de speciale webpagina van de Landelijke Huisartsenvereniging LHV.
Privacyreglement
Het reglement vindt u HIER.
Formulier urine-onderzoek
Als u urine inlevert bij de praktijk voor onderzoek naar een blaasontsteking dan zijn de volgende dingen voor u van belang:
- Hoe u de urine opvangt en bewaart.
- Inleveren met ingevulde vragenlijst.
Instructies hoe u de urine opvangt en bewaart vindt u hier.
De vragenlijst vindt u hier.
Voor meer informatie over blaasontstekingen kunt u kijken op: Thuisarts.nl
Formulier Reizigersadvisering
Vanwege tekort aan personeel en toenemende druk op de praktijk hebben we er helaas voor moeten kiezen om tijdelijk te stoppen met het geven van reisadviezen/vaccinaties.
De lopende adviezen worden uiteraard afgemaakt.
U kunt via de GGD uw reisvaccinatie advies en vaccins aanvragen via: https://www.ggdreisvaccinaties.nl/
Klachten procedure
Bij klachten kunt u ons daarop aanspreken. Dat hebben wij liever dan dat u er mee blijft rondlopen. Wij nemen uw klacht serieus en zullen er bij u op terugkomen. We proberen er ook lering uit te trekken hoe we in de toekomst kunnen voorkomen dat er dingen mis gaan. U kunt uw klacht mondeling met ons bespreken of schriftelijk indienen door ons klachtenformulier in te vullen.
Download het klachtenformulier. U kunt het ingevulde formulier eventueel scannen en versturen naar info@medischcentrumdorp.nl.
Komen we er samen niet uit?
Vindt u het lastig om een klacht bij ons in te dienen of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing voor uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen om de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u tegen de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel ook te bereiken op telefoonnummer: 088-0229190.
Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris nog niet uitkomt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat voltallig uit een voorzitter (een (voormalig) rechter) en voorts uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris (tevens jurist).
Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend.
Meer informatie vindt u op www.skge.nl
MEDISCH DOSSIER LSP
Inzage medisch dossier
U heeft als patiënt het recht om uw medisch dossier in te zien of hier een afschrift van op te vragen. Dit geldt ook voor de schriftelijke informatie in het dossier die is verkregen van andere (behandelende) artsen. Maar het geldt niet als de informatie in het dossier over andere personen gaat en de privacy van anderen schendt. De persoonlijke werkaantekeningen van de arts maken geen deel uit van het medisch dossier en vallen daarmee ook buiten het inzagerecht van de patiënt. Na overlijden Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u mag alleen uw eigen dossier inzien). Toch kunt u na het overlijden met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier. Afspraak maken voor inzage in dossier Wilt u uw dossier inzien, dan kunt u het beste een afspraak maken op het spreekuur. U kunt uw dossier inzien en uw huisarts kan dan direct uw vragen beantwoorden en/of zaken toelichten.
Kopie medisch dossier
Als u een kopie van uw medisch dossier wilt aanvragen, kunt u contact opnemen met de doktersassistente. U kunt uw aanvraag doen door gebruik te maken van de voorbeeldbrieven van de NPCF. Op grond van de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heeft u recht op 1 gratis kopie. Voor een tweede kopie mag op basis van de administratieve kosten wel een redelijke vergoeding worden gevraagd. Als u de kopieën ophaalt, moet u zich legitimeren met een geldig identiteitsbewijs; een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Voor meer informatie over ‘Inzage in uw dossier’ kunt u de betreffende brochure bestellen of downloaden via www.npcf.nl.
Handige links: Rijksoverheid Heb ik recht op een kopie van mijn dossier? KNMG Heeft een patiënt recht op een kopie van zijn dossier?
Overdracht van uw dossier
Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. Hiervoor is een richtlijn opgesteld (KNMG Advies voor overdracht patiëntendossier bij verandering van huisarts). Bij het uitschrijven bij uw huisarts kunt u uw dossier naar uw nieuwe huisarts laten opsturen. Uw medisch dossier wordt dan door uw huisarts digitaal overgedragen. Zie onder het kopje uitschrijving voor verdere informatie. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier.
Handige links: KNMG Advies voor overdracht patiëntendossier bij verandering van huisarts LHV Overdracht patiëntendossier
Privacy
Bij Huisartsenpraktijk Medisch Centrum Dorp vinden we uw privacy heel belangrijk. Onze medewerkers gaan op een vertrouwelijke manier om met hetgeen u hen vertelt. Aan anderen geven wij geen informatie over uw situatie, tenzij u daar ons toe gemachtigd heeft. Dit geldt bijvoorbeeld voor bedrijfsartsen en advocaten, maar ook voor vragen over familieleden. Over kinderen boven de zestien, uw vader of moeder of bijvoorbeeld uw verwarde buurman mogen wij (zonder hun toestemming) geen informatie verstrekken. U kunt uw zorg over hen wel met ons delen. Bij voorkeur met medeweten van de persoon om wie het gaat. Dan kunnen wij deze kennis meenemen in de behandeling. Om ook uw privacy aan de balie te kunnen waarborgen, adviseren wij u om bijvoorbeeld uitslagen of gevoelige onderwerpen bij voorkeur per telefoon of op het spreekuur te bespreken. Om u optimaal te kunnen behandelen, overleggen we als het nodig is met andere zorgverleners. Vanzelfsprekend wordt u hierover van op de hoogte gebracht.In ons privacyreglement leest u hoe wij in de praktijk hier vorm aan geven. Meer informatie kunt u hier vinden: 1. Informatie van de Patiëntenfederatie NPCF 2. Brochure “Wisselen van huisarts“. 3. Privacyreglement Medisch Centrum Dorp 4. Medisch beroepsgeheim
LSP
Goede, veilige en snelle zorg – dat willen we allemaal als we het nodig hebben. Of we nu chronisch ziek zijn, of na een ongelukje op de huisartsenpost komen. Goede zorg begint met goede informatie. Informatie over je gezondheidssituatie, die op dat moment van belang is: Welke gezondheidsproblemen heb je? Welke medicijnen gebruik je? En welke medicijnen mag je juist niet gebruiken? Bijvoorbeeld omdat je allergieën hebt. Die informatie is heel belangrijk voor goede zorg en kan zelfs van levensbelang zijn. Daarom is het belangrijk dat uw zorgaanbieders medische gegevens over u met elkaar delen. Dat doen ze via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Maar alleen als u daar toestemming voor hebt gegeven. En als het nodig is voor uw behandeling. Op Volgjezorg vindt u alle informatie over het LSP en hoe toestemming te geven.
- Hoe werkt het LSP? Klik hier.
- Welke gegevens? Klik hier.
- Welke zorgverleners? Klik hier.
- Veiligheid en privacy? Klik hier.
- De wet Cliëntenrechten bij elektronische gegevensverwerking in de zorg . Klik hier.
Op Volgjezorg kunt u uw toestemming regelen. Voor uw huisarts. Voor uw apotheken. Voor uw gezondheidscentrum. Zodat zij andere zorgaanbieders kunnen helpen met informatie voor goede, veilige en snelle zorg aan u. Toestemming is uiteraard ook prima te regelen via de huisarts, apotheek of gezondheidscentrum zelf onder andere via mijnMCD. Op Volgjezorg kunt u ook volgen wat er met uw medische gegevens gebeurt. Welke soorten gegevens zijn er met uw toestemming gedeeld? Door welke zorgaanbieder(s) zijn ze bekeken? En wanneer? Zo weet u altijd wat er met uw medische gegevens gebeurt. En hebt u vragen, stel ze aan uw zorgverlener! Hoe het LSP gebruikt wordt op de huisartsenpost, wordt uitgelegd in een filmpje. Klik HIER.
IN- / UITSCHRIJVEN
Inschrijfformulier
Middels onderstaand formulier kunt u zich inschrijven bij de huisartsen van het Medisch Centrum Dorp. Wilt u alle gevraagde informatie invullen? Ontbrekende informatie kan leiden tot het niet (correct) inschrijven. U dient voor ieder nieuw ingeschreven persoon een apart formulier in te vullen.
Het ingevulde formulier kunt u sturen naar:
Huisartsen Medisch Centrum Dorp
Prins Bernhardweg 69
3991DE Houten
U kunt het formulier ook uitprinten en afgeven bij de huisartsenbalie in het Medisch Centrum Dorp.
Vergeet u niet af te melden bij uw vorige huisarts! Pas dan kunnen uw medische gegevens worden overgedragen.
Download het Inschrijfformulier
Uitschrijfformulier
Het ingevulde formulier kunt u sturen naar:
Huisartsen Medisch Centrum Dorp
Prins Bernhardweg 69
3991DE Houten
U kunt het formulier ook uitprinten afgeven bij de huisartsenbalie in het Medisch Centrum Dorp.
Download het Uitschrijfformulier
ONDERZOEKEN
Bloedonderzoek via SALTRO
Indien u op advies van uw huisarts bloed heeft laten prikken en/of urine heeft laten onderzoeken bij SALTRO dan kunt u de uitslagen van deze onderzoeken inzien via uw eigen persoonlijke patiëntenportaal in mijnMCD. De uitslagen zijn voorzien van een eenvoudige uitleg. Afhankelijk wat u met uw huisarts of praktijkondersteuner hebt afgesproken is het na het bekend worden van de uitslagen nog aangewezen om daarover contact te hebben.
Bloedonderzoek via SALTRO Hoe verloopt het bloedonderzoek? Hoe bereid ik me voor op het bloedonderzoek? Wat neem ik mee voor het bloedonderzoek?
Urine-onderzoek via de huisarts
Instructies voor juist urine-onderzoek
INSTRUCTIEFILMPJES
Thuis bloeddruk meten
U heeft van de huisarts of praktijkverpleegkundige een bloeddrukmeter gekregen om thuis uw bloeddruk te meten. Dit is belangrijk om inzicht te krijgen in uw gemiddelde bloeddruk. De huisarts of praktijkverpleegkundige heeft met u afgesproken hoe lang u de bloeddrukmeter mee naar huis mag nemen. De bloeddrukmeter kunt u ophalen en inleveren bij de balie van de doktersassistente. Van de praktijkverpleegkundige of doktersassistente krijgt u een instructieformulier thuismetingen bloeddruk mee. Lees dit instructieformulier goed door.
Bekijk hier een instructiefilmpje over bloeddruk meten.
NIEUWS
Zorg voor de basis, dan zorg je voor de huisartsenzorg
Met de steun van de minister zorgen wij voor goede patiëntenzorg. Zorgt u mee voor onze huisartsen? www.lhv.nl/petitie
Doktersassistente (m/v) voor 2 – 4 dagen per week
De huisartsen van Medisch Centrum Dorp zijn op zoek naar een Doktersassistente (m/v) voor 2 - 4 dagen per week Medisch Centrum Dorp is een modern eerstelijns centrum in Houten. Binnen het centrum werken de huisartsen, doktersassistenten en praktijkondersteuners...
REIZIGERSADVIES
Vanwege tekort aan personeel en toenemende druk op de praktijk hebben we er helaas voor moeten kiezen om tijdelijk te stoppen met het geven van reisadviezen/vaccinaties.
De lopende adviezen worden uiteraard afgemaakt.
U kunt via de GGD uw reisvaccinatie advies en vaccins aanvragen via: https://www.ggdreisvaccinaties.nl/
INTERESSANTE LINKS OMTRENT GEZONDHEID
Medisch Centrum Dorp / Zorggebouw Houten
- Apotheek Medisch Centrum Dorp In de Medische Centra van Houten werken huisarts en apotheek intensief met elkaar samen. Omdat de zorgverlening plaatsvindt onder 1 dak kunnen we u snel en adequaat van dienst zijn. We voeren onderling overleg en wisselen gegevens uit zodat we uw medicatiegebruik optimaal kunnen bewaken. Na een bezoek aan uw huisarts kunt u direct uw medicijnen ophalen bij onze apotheek. Bovendien bieden we zorgprogramma’s met aandacht voor een specifiek thema of ziektebeeld waarvoor we patiënten gericht zullen benaderen. In de patiëntenfolder leest u alles over onze dienstverlening. Via in-en uitschrijving kunt u zich inschrijven bij onze apotheek. Meld u aan, want dan profiteert u optimaal van de voordelen die het Medisch Centrum Dorp u biedt! Graag tot ziens in Apotheek Medisch Centrum Dorp.
- Fysiotherapie en Orthopedische Manuele Therapie J. Koole Fysiotherapie Orthopedische manueeltherapie Medische fitness Doelgroepentraining
- Psychologen M. Nieuwenhuisen en mw. K. Vercauteren Iedereen ervaart wel eens problemen in het dagelijks leven. Het kan gaan om problemen binnen de relatie, in de opvoeding of op een ander persoonlijk gebied. Daar is niets ongewoons aan. Als deze problemen langer duren, kan het zinvol zijn eens met iemand hierover te praten die deskundig is op het gebied van psychische problematiek. Hij of zij kan samen met u de problemen in kaart brengen en de ernst inschatten. Dit leidt hoogstwaarschijnlijk tot oplossingen en kunt u weer op eigen kracht verder. Wanneer er sprake is van langdurig(e) ·Slapeloosheid ·Relatieproblematiek ·Seksuele problemen ·Psychische klachten bij kinderen ·Twijfel over eigen kunnen, kan het zinvol zijn hierover met een psycholoog te praten. “Ik had al tijden het gevoel dat ik mijzelf niet meer onder controle had. Ik maakte mij zorgen over mijn functioneren op mijn werk en in mijn relatie. Ik had het gevoel dat ik het niet goed deed en werd daardoor erg onzeker, waardoor het vervolgens nog slechter met mij ging. Door er over te praten en kritisch mijn eigen ideeën en gevoelens te beschrijven en te toetsen, kreeg ik beter greep op mijzelf.” “Het leek wel alsof we niet opgevoed hadden. Alle remmen leken bij onze zoon los en wij hadden het idee dat we geen enkele invloed meer hadden. Gelukkig bleek dat niet zo te zijn, merkten we na enkele gesprekken.”
- Diëtiek Rivas Adviezen, begeleiding en voorlichting De diëtist geeft voedingsvoorlichting en dieetadviezen. Individueel en in groepsverband afgestemd op de persoonlijke mogelijkheden en wensen van de patiënt. Begeleiding en ondersteuning bij de praktische uitvoering en het volhouden van de aangepaste voedingsgewoonte is een belangrijke taak. Het is elke keer weer een uitdaging om de, op de persoon toegesneden, adviezen en informatie zo te geven , dat de nadruk ligt op wat wel en niet kan en niet op eventuele beperkingen. Wanneer gaat u naar een diëtist? Als u vragen heeft over voeding in het algemeen. Bijvoorbeeld als u zich afvraagt of u als gezin de juiste keuzes maakt. Voor dieetadviezen bij bijvoorbeeld overgewicht, ondergewicht, diabetes, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, COPD, maagdarmproblematiek, zwangerschap, eetproblemen, slikklachten, bepaalde medicatie, problemen bij voeding van uw kind.
- Wijkverpleging Rivas Wijkverpleegkundigen van Rivas werken samen met de huisartsen vanuit MCD. Met Rivas thuiszorg kunt u rekenen op de juiste zorg en ondersteuning bij u thuis.
- Indigo – eerstelijns geestelijke gezondheidszorg Indigo biedt mentale ondersteuning direct en dichtbij. Indigo is er voor iedereen die kampt met psychische problemen, of het risico loopt op deze problemen.
- Saltro Saltro is een modern diagnostisch centrum waar laboratoriumonderzoeken en functieonderzoeken worden uitgevoerd.
Zorg in Houten Zorg in Houten is de site van de Stichting Houtense Huisartsen met informatie voor alle bewoners van Houten. Zorggebouw Houten Op de website van het Zorggebouw Houten vindt u informatie over de verschillende praktijken in het zorggebouw.
- Huidzorg Houten Onze missie is mensen letterlijk en figuurlijk beter in hun vel te laten zitten. Wij bieden complete en hoogwaardige zorg met onze persoonlijke benadering en specialistische kennis over de huid. Een gezond functionerende huid geeft immers meer zelfvertrouwen!
- Verloskundigen Houten/De Geboortezaak Kijk, groei, koester en bewonder.
- ZINKraamzorg Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar voor bevallingsassistentie en kraamzorg.
- Sociaal team Houten Het Sociaal Team Houten is er voor vragen waar u en uw omgeving geen oplossing voor hebben. Dit kan gaan over zorg, wonen, financiën, werk, uw gezin of relatie. U kunt ook terecht met vragen over begeleiding, dagbesteding, jeugdhulp, het aanvragen van een rolstoel, woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen of huishoudelijke ondersteuning.
Informatie over gezondheid en ziekten
- Alcoholinfo Informatie over alcohol en de gevolgen van (overmatig) alcoholgebruik.
- Bewegen Beweegmaatje.nl, internetcommunity voor iedereen die wil sporten en bewegen!
- Burnout Informatie en zelfhulp over een burnout
- Dermatologie Informatie over veel voorkomende huidaandoeningen.
- Erfelijkheid Publieksinformatie over erfelijke en/of aangeboren ziekten en aandoeningen.
- Gezond gamegedrag Informatie en zelfhulp over gezond gamegedrag
- Gezondheidscheck Bent u nieuwsgierig naar uw persoonlijke gezondheidstoestand en wilt u werken aan uw eigen gezondheid? Doe dan de persoonlijke gezondheidscheck op www.persoonlijkegezondheidscheck.nl of op www.testuwrisico.nl Deze site is gemaakt door onder andere de Landelijke Huisarts Vereniging (LHV).
- GGD Gezondheidsinfo Gezondheidsinformatie over veel verschillende onderwerpen.
- Gynaecologie en verloskunde Uitgebreide voorlichting over gynaecologie en verloskunde
- Hartwijzer Hartwijzer gaat over hartziekten en wat je moet doen om hartziekten te behandelen en te voorkomen.
- Kanker Een uitgebreide website met informatie over alle soorten kanker, en veel adressen van patiëntenverenigingen.
- Kennisring Hét informatieplatform voor consumenten over gezondheid, sociale zekerheid en recht.
- Kiesbeter.nl Voor informatie over gezondheid, ziekte, preventie en patiëntenrechten kunt u terecht op kiesBeter.nl, dé gezondheidssite van de overheid.
- KNO Informatie van de keel-, neus- en oorarts.
- Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering Adviezen en richtlijnen voor reizigers over preventie van ziekte, vaccinaties en malaria.
- Mantelzorg Informatie en zelfhulp over mantelzorg
- Neurologie Informatie over neurologische ziektebeelden.
- Oogdruppelwaaier Hierin staat stap voor stap beschreven, begeleid met duidelijke plaatjes, hoe gedruppeld moet worden en waar men op moet letten.
- Orthopaedie Informatie over orthopedische klachten en aandoeningen.
- Thuisarts Thuisarts.nl geeft betrouwbare informatie over gezondheid en ziekte: •bij vragen en klachten thuis; •voor, tijdens en na uw bezoek aan de huisarts. Thuisarts.nl is samengesteld door huisartsen.
- Psychowijzer Informatie over verschillende psychische problemen; over de verschijnselen, achtergronden, tips, therapie en medicijnen.
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Informatie over nieuwe ontwikkelingen in de geneeskunde.
- Informatie over Roken en Ikstopnu
- Rouwverwerking Informatie en zelfhulp over rouwverwerking
- Seksueel Overdraagbare Aandoeningen Informatie over seksueel overdraagbare aandoeningen, SOA-preventie en veilig vrijen.
- Uitstrijkje Informatie over het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.
- Urologie Informatie over aandoeningen van de urinewegen.
- Vaccinaties Voor vragen over vaccinaties
- Voedingscentrum Wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie over gezonde voeding en voedselveiligheid.
- Ziek door dier Veel informatie over ziekten die door dieren worden overgebracht.
- Zwanger! Alle informatie over zwangerschap in een (online) folder.
- Zwangerschap en infectieziekten Informatie over infectieziekten tijdens de zwangerschap.
Informatie over zorg en verzekering
- BIG register U kunt hier zoeken naar een zorgverlener, of controleren of iemand de juiste bevoegdheid heeft.
- Kiesbeter.nl Vergelijkende informatie over zorgverzekeringen, ziekenhuizen en medicijnkosten.
- NPCF Informatie van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie, met links naar aangesloten patiëntenverenigingen.
- Postbus 51 Vragen aan de rijksoverheid. Ook veel informatie over gezondheid en zorg.
- Vergoedingen zorgverzekering Betrouwbare informatie van de Landelijke Huisartsen Vereniging en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie over vergoedingen van uw zorgverzekeraar
- Verzekeringen Wegwijzer voor zorgconsumenten voor verzekeringen en kosten in de zorg.
- Wegwijzer klachtenrecht Wat u kunt doen bij klachten over de huisarts of andere zorginstanties.
- Zorgbelang Nederland Informatie over uw rechten en klachten als zorgconsument.
Informatie voor kinderen en jongeren
- Alcoholinfo Informatie over wat alcohol met je doet.
- Grip op je dip Wat je zelf kunt doen aan je sombere buien.
- Ja dokter nee dokter Wie beslist er wanneer je ziek bent? Wat zijn eigenlijk je rechten?
- Kankerspoken Over kinderen die een vader of moeder met kanker hebben.
- Kindermishandeling Informatie en begeleiding voor kinderen die vervelende dingen meemaken.
- Roken Info Cijfers en feiten over tabak en roken, ook handig voor een werkstuk of spreekbeurt.
- Sugar Informatie over diabetes voor en door kinderen.
- Verliefdheid, seksualiteit en veilig vrijen Informatie over seksualiteit voor jongeren.
- Vrij SOA-vrij Wat weet jij over SOA en veilig vrijen?
Medicijnen
- Apotheek.nl Betrouwbare informatie over de meest gebruikte geneesmiddelen, waarvoor ze worden gebruikt en wat de bijwerkingen zijn.
- Bijwerkingen van medicijnen Lareb registreert alle bijwerkingen van in Nederland gebruikte medicijnen.
- Geneesmiddeleninformatiebank Uitgebreide informatie over alle geneesmiddelen in Nederland.
- Geneesmiddelen mee op reis Voor reizen met een geneesmiddel dat onder de Opiumwet valt is een officiële verklaring nodig. Voor reizen binnen het Schengengebied is dit de Schengenverklaring. Zie website voor diverse regels en uitleg.
- Medicijnkosten Informatie over de kosten en vergoeding van medicijnen, en eventuele alternatieve medicijnen.
- Meldpunt medicijnen Hier kunt u bijwerkingen, vragen en/of opmerkingen over medicijnen, bijsluiters en verpakkingen kwijt.
Nationale fondsen/stichtingen
Online tests
- Check je gewicht Test uw gewicht bij het Voedingscentrum.
- Depressietest Deze zelftest kan u helpen uw eigen klachten in te schatten.
- Eettest Eet u gezond? U vindt hier verschillende testen over voeding en tussendoortjes.
- Gezond leven check Een test op alle facetten van uw leefstijl van de Hartstichting.
- Heb ik diabetes? Meet uw risico op diabetes, voor mensen van 45 jaar en ouder.
- KWF Klachtadvies Een hulpmiddel voor klachten die mogelijk op kanker kunnen wijzen, aangeboden door KWF Kankerbestrijding.
- Stoppen met cannabis / wiet Is je wietgebruik onder controle of riskant?
- Stoppen met drinken Is uw alcoholgebruik zorgelijk of niet?
- Stoppen met roken Bent u een tevreden roker of bent u toe aan stoppen met roken?
- Stoppen met slaapmiddelen Wilt u stoppen met slaapmiddelen?
Informatie Zorgdomein voor patiënten
Bent u verwezen naar de specialist, bijvoorbeeld door de huisarts? In ZorgDomein kan hij of zij precies zien bij welke instellingen u terecht kunt, welke zorg ze bieden en bijvoorbeeld hoe lang de wachttijden zijn. Samen kunnen jullie de meest geschikte vervolgzorg kiezen.
Praktische informatie
Bent u verwezen? Dan ontvangt U via ZorgDomein informatie over hoe de afspraak tot stand komt en welke voorbereiding er nodig is voor de afspraak. Ook levert de zorginstelling vaak praktische informatie over bezoekuren, parkeren etc.
U kunt geen afspraak maken met of via ZorgDomein.
Beter en sneller geholpen
Nog vóór u op consult komt, heeft de behandelend arts via ZorgDomein een verwijsbrief ontvangen met uw medische achtergrond en het doel van uw bezoek. Hij of zij is dus beter voorbereid.
Klik hier voor de website van Zorgdomein
Begrijp je lichaam
Begrijp je Lichaam is praktisch voorlichtingsmateriaal over het menselijk lichaam en veelvoorkomende klachten waarin gebruik wordt gemaakt van eenvoudige anatomische afbeeldingen en teksten.
Professionals zoals huisartsen, verpleegkundigen en praktijkondersteuners, kunnen dit voorlichtingsmateriaal gebruiken om hun uitleg en gegeven adviezen beter af te stemmen op patiënten, die onvoldoende kunnen lezen en schrijven of beperkt gezondheidsvaardig zijn. Deze patiënten missen vaak basiskennis over hun eigen lichaam, over veelvoorkomende klachten en over behandelmethoden. Hierdoor begrijpen zij niet wat de huisarts zegt en waarom er bepaalde adviezen worden gegeven.
Dit voorlichtingsmateriaal is ontwikkeld samen met laaggeletterde patiënten, huisartsen en praktijkondersteuners.
Klik hier om naar de website te gaan
CONTACT
Prins Bernhardweg 69
3991 DE Houten
- Klant Tevredenheid 80%
- Bereikbaarheid 95%
Suggesties/ ideeën
Verbeteren waar mogelijk
Na drie succesvolle jaren gaat de Nijkerk Challenge voor de vierde keer van start! De Challenge daagt iedereen met overgewicht, diabetes of een risico op het krijgen van diabetes en/of hart- en vaatziekten uit. Dit jaar hebben zich maar liefst 70 deelnemers ingeschreven! De Nijkerk Challenge wordt gelopen van 21 t/m 26 augustus 2017. Lees verder >>